اطلاعات خودروی دنا



 

 

به گزارش خبرخودرو، دنا با نشان ملی و پلتفرم داخلی ، طبق استانداردهای ایمنی و زیست محیطی اروپایی تولید شده است.

 

 رقابتی بودن در بازارهای داخلی و خارجی و ارائه محصولی با ظاهری جدید از برند ملی با کمترین حجم سرمایه گذاری و بیشترین اثر گذاری از اهداف طراحی و تولید این محصول اعلام شده است.
 
انطباق با استاندارد های ایمنی تصادف از پهلو و جلو، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، کمربند های ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب و با پیش کشنده و محدود کننده نیرو و ستون فرمان جمع شونده در تصادف از مزیت های خودرو "دنا" است.
 
این خودرو استاندارد آلایندگی یورو 4 و همه استانداردهای 55 گانه ملی را تامین می کند.
 

خودرو دنا از نظر رفاهی به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک و مهمترین ویژگی عملکردی آن ، برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس، قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای، سامانه ضد سرقت، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو و رینگ اسپرت آلومینیومی مجهز است.

خودروی کاملا ایرانی دنا که در رده ی خودروهای 405 ، مزدا 3 ، زانتیا و پژو پارس است که نوع LX دنا با مشخصات پايه و در گروه خودروهاي با رنج قيمتي 18 تا 25 ميليون تومان و نوع ELX اين خودرو به عنوان يك محصول لوكس در گروه خودروهاي با رنج قيمتي 14 تا 18 ميليون تومان توليد و به بازار عرضه خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار
عصرایران این خودرو که به گفته ی جواد نجم الدین مدیر عامل ایران خودرو تمامی  قالب هایش در داخل و به دست مهندسین داخلی طراحی شده است از آذر ماه سال جاری تولید آزمایشی و از اسفندماه سال جاری تولید تجاری اش آغاز می شود.

مدیر عامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از این محصول افزود : ایران خودور در سال گذشته در میان 100 شرکت برتر سال رتبه اول را بدست اورد و در میان شرکت های پیشرو قرار داشت.

وی گفت : ما در حوزه اشتغال زایی رتبه اول را کسب کردیم و توانستیم با اعلام بیشترین سود عملیاتی در بازار بورس نیز به موفقیت های زیادی دست پیدا کنیم.

نجم الدین ضمن اشاره به عدم تولید وانت پیکان و روآ در سال جدید گفت : در سال آینده در برنامه های مان تولید سمند وانت را داریم .

وی خاطر نشان کرد : ما 30 درصد از تولید سمند را صادر کردیم و در حوزه صادرات نیز هدفگذاری های زیادی انجام داده ایم.

وی در آخر افزود :‌ خودرویی که امروز برای رونمایی آن دور هم جمع شده ایم خودرویی کاملا ایرانی است که جایگزین سمند می شود و در بازار های هدف علاقه مندان بسیاری خواهد داشت.
مهندس میر جواد سلیمانی قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در کیفیت و توسعه محصول گفت: این محصول توسط مهندسان ایرانی و بدون مشارکت خارجی ها و با استفاده از ظرفیت ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده است.
وی افزود: خودرو دنا برپایه پلتفرم داخلی و مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی و باهدف ارتقای توسعه برند ملی عرضه می شود.
مهندس سلیمانی، مهمترین حجم تغییرات ایجاد شده در خودرو دنا را نمای ظاهری، نمای جانبی، نمای داخلی وتغییرات پلتفرمی عنوان کرد و اظهارداشت: این محصول با بیشترین خودکفایی ساخت داخل تولید و روانه بازار خواهد شد.
وی تاکید کرد: خودرو دنا دارای مزیت رقابتی برای صنعت و اقتصاد ایران دارد و استانداردهای ایمنی آن در خصوص تصادف با عابر و تصادف از جلو و کنار، ارتقا یافته است.
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: مدل های این محصول شامل ال ایکس با موتورهای ای اف 7 بنزینی و پایه گاز سوز و ای ال ایکس با موتور ای اف 7 توربوشارژ است.
سلیمانی همچنین در خصوص تفاوت های مدل ال ایکس و ای ال ایکس این محصول اظهار داشت: علاوه بر موتور، درسیستم های همچون رینگ، فرمان برقی، آیینه برقی تاشو، چراغ های مه شکن، رنگ تریم داخلی، کیسه هوای جانبی صندلی و... تفاوت هایی وجود دارد.
وی یکی از ویژگی های این محصول را عدم وابستگی به خودرو سازان خارجی دانست و افزود: با توجه به سطح تجهیزات نسبت به خودرو های وارداتی قیمت مناسب و برخورداری از شبکه خدمات گسترده پس از فروش از دیگر مزیت های مهم خودروی دنا محسوب می شود.
وی یاد آورشد: ایران خودرو درسال 91، 35 هزار دستگاه در سال 92 ، 80 هزار دستگاه و از سال 94تا 96 هر سال 100 هزار دستگاه از این محصول را تولید می کند.
سلیمانی خاطر نشان ساخت: سالانه قراراست 15 هزار دستگاه خودرو دنا به بازاهای بین المللی صادر شود و مهمترین بازار های صادراتی این خودرو،کشورهای مشترک المنافع، روسیه، ترکیه و شرق اروپا، منطقه خلیج فارس، آفریقا، شرق آسیا و... خواهد بود.
وی تاکید کرد: انتخاب اسم دنا الهام گرفته از پیشنهاد دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان درنام گذاری خودرو ها است که فرمودند به گونه ای عمل کنید که درکنار خودرو های دنیا مشتری های خودرو، نام ایران و خودروی ایران را انتخاب کنند.
گفتنی است - دنا؛ نام قله ای است با بلندای ۴۴۴۸ متر، در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج؛ شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد؛ نام "دنا" با مفهوم استواری و استحکام و سرافرازی آمیخته است که همگی مثبت می باشند.

توجه مجلس به خودرو بعنوان قلب تپنده صنعت

حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع مجلس هم در مراسم رونمایی از خودروی ملی دنا گفت : به عوامل ایران خودرو تبریک می گویم و امیدوارم که کیفیت را به عنوان محوریت در صنعت بشناسیم .

وی تاکید کرد : خودروسازان می توانند جواب حمایت مجلس از قانون ارتقاء کیفی خودرو را با افزایش سطح کیفی محصولاتشان بدهند.

هاشمی ضمن اشاره به سالیانه 25 هزار کشته در تصادفات رانندگی در کشور گفت : با ارتقا کیفیت خودرو های تولیدی می توانیم این آمار تاسف بار را کاهش دهیم .

خودروسازان ستون فقرات صنعت کشورند

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این مراسم به حاضرین گفت : برای دستیابی به یک اقتصاد بزرگ و فعال باید صنعت را رشد دهیم .

ابوترابی فرد ضمن تقدیر از وزیر صنایع و همکاران ایشان گفت : افزایش 30 درصدی تولیدات نیرو محرکه در قزوین و افزایش سود و کیفیت ایران خودرو نشان عزم این مدیران برای رشد و تعالی کیفیت در حوزه خودرو است .

تاسیس بزرگترین کارخانه خودروسازی در تبریز

علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن هم در ادامه این برنامه سال 89 را سال دو اتفاق مهم خواند و افزود : تحریم ها از یک سو و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از سوی دیگر سال گذشته را سال حساسی قرار داد و مخاطب اصلی هدفمندی یارانه ها هم که حوزه صنعت و معدن بود در این سال افتخارات زیادی کسب کرد .

وی اضافه کرد : در سال گذشته با این فاکتور هخای محدود کننده اتفاقت خوبی در کشور افتاد که یکی از انها عبور مجموع سرمایه گذاری صنعتی از مرز 90 هزار میلیارد تومان بود.

محرابیان در ادامه افزود : حوزه صنعت و معدن نیز شاهد سرماهی گذاری های خوبی بود که ارقم این مورد از برنامه چهارم نیز فراتر رفت.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به سومین قطب خودروسازی کشور گفت :‌سومین قطب خودروسازی کشور با استفاده از کارشناسان کاربلد تاسیس خواهد شد و در سال جاری نیز بزرگترین کارخانه خودروسازی را در کشور تاسیس خواهیم کرد .

 

به گفته مصلح معاون مركز تحقيقات ايران خودرو، دنا به‌تدريج جايگزين سمند خواهد شد و به اين ترتيب براي صادرات ۱۰ هزار دستگاه از اين خودرو در بازارهاي جهاني برنامه‌ريزي صورت گرفته است.

وي طول عمر دنا را ۷ سال عنوان كرد و گفت: در اين خودرو طراحي جديد بدنه، تزئينات داخلي و خارجي و ارتقاي سيستم‌هاي پلت‌فرمي مدنظر بوده است.

مصلح با بيان اينكه توليد آزمايشي دنا از آذر امسال آغاز خواهد شد افزود: توليد تجاري اين محصول از اسفندماه ۹۰ شروع مي‌شود.

وي با بيان اينكه دنا استانداردهاي ۵۵ گانه توليد خودرو را كسب مي‌كند اظهار داشت: اين خودرو در زمان ۱۱.۹ ثانيه شتاب صفر تا ۱۰۰ را طي مي‌كند و در زمان ۱۸.۴۱ ثانيه قادر به طي مسافت ۴۰۰ متري است.

معاون مركز تحقيقات ايران خودرو مصرف سوخت سيكل تركيبي دنا را در ۱۰۰ كيلومتر ۷.۴ ليتر اعلام كرد و گفت: اين خودرو قابليت كسب كردن استاندارد آلايندگي يورو ۴ را داراست.

به گفته وي، دنا با گيربكس دستي عرضه خواهد شد و در حال حاضر برنامه‌ريزي براي توسعه اين محصول با گيربكس اتوماتيك نيز در حال انجام است.

مصلح تصريح كرد: دنا از نظر قواي محركه در ۴ نوع توليد مي‌شود كه شامل LX با موتور EF۷ بنزيني، ELX با موتور EF۷ بنزيني، ELX با موتور توربوشارژ و LX با موتور EF۷ گاز سوز است.

     "دنا " به عنوان چهارمين خودروي ملي كشور بعد از سمند، تيبا و رانا توسط مهندسان    ايراني و بدون مشاركت خارجي ها طراحي شده است.

اطلاعات دنا با موتور توربوشارژ:


نوع موتور ................................... EF7TC
تعداد سيلندر ............................. 4 خطي
حجم موتور ................................ 1648 سي سي
قطر سيلندر ............................... 78.6 ميلي متر
كورس پيستون ......................... 85 ميلي متر
حداكثر قدرت ............................ 150 اسب بخار در دور 5500 (گاز / بنزين)
حداكثر گشتاور .......................... 215 نيوتن متر در دور 2200 تا 4800 (گاز / بنزين)
سيستم سوخت رساني .............. تزريق الكترونيكي چندنقطه اي
تعداد سوپاپ .............................. 16
حد آلايندگي موتور ................... استاندارد يورو 4
نوع گيربكس ............................... پنج دنده دستي
نوع ترمز ..................................... دو مداره قطري، ضدقفل (ABS)
ترمزهاي جلو .............................. ديسكي تهويه شونده
ترمزهاي عقب ............................ ديسكي
ظرفيت صندوق عقب ............... 500 ليتر
ظرفيت باك بنزين .................... 66 ليتر


اطلاعات دناباموتورملی:

      نوع موتور................................ EF7

     تعداد سيلندر ............................. 4 خطي

     حجم موتور ................................ 1648 سي سي

     قطر سيلندر ............................... 78.6 ميلي متر

     كورس پيستون ......................... 85 ميلي متر

     حداكثر قدرت ............................ 115 اسب بخار در دور 6000 (بنزين)

     حداكثر قدرت ............................ 105 اسب بخار در دور 6000 (گاز)

    حداكثر گشتاور .......................... 155 نيوتن متر در دور 4500 (بنزين)

    حداكثر گشتاور .......................... 136 نيوتن متر در دور 4500 (گاز)

    سيستم سوخت رساني .............. تزريق الكترونيكي چندنقطه اي

     تعداد سوپاپ .............................. 16

     حد آلايندگي موتور ................... استاندارد يورو 4

     نوع گيربكس ............................... پنج دنده دستي

     نوع ترمز ..................................... دو مداره قطري، ضدقفل (ABS) باتوزيع الكترونيكي نيرو

     ترمزهاي جلو .............................. ديسكي تهويه شونده

     ترمزهاي عقب ............................ ديسكي

     ظرفيت صندوق عقب ............... 500 ليتر

     ظرفيت باك بنزين .................... 66 ليتر

 

      ويژگي هاي محصول:

       ایمنی 

          o  مطابقت با استانداردهاي ايمني تصادف از پهلو و جلو

o    مجهز به كيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو

o    مجهز به كيسه هاي هواي جانبي (برخي از مدل ها)

o    مجهز به كمربندهاي ايمني سه نقطه اي جلو و عقب با پيش كشنده و محدودكننده نيرو (جلو)

o    مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزيع الكترونيكي نيرو (EBD)

o    ستون فرمان جمع شونده در تصادف

o     چراغ هاي مه شكن جلو و عقب به همراه چراغ هاي ايمني درها 

 

    رفاهی

 o مجهز به سامانه تهويه مطبوع اتوماتيك (كليه مدل ها)

 o سامانه فرمان برقي (مدل ايي ال ايكس)

o  سامانه ورود بدون كليد

o  آينه هاي جانبي برقي

o  سامانه كمك پارك عقب

o  راديوپخش CD/MP3 با مانيتور چندرسانه اي (مدل ايي ال ايكس)

o  ستون فرمان قابل تنظيم

o  كنترل سيستم صوتي روي غربيلك فرمان (مدل ايي ال ايكس)

آينه هاي جانبي برقي (تاشو برقي با گرمكن براي مدل ايي ال ايكس)

o  هندزفري بلوتوث

o  شيشه هاي سولار رنگي

o  زيرآرنجي جلو و عقب

o  قابليت دسترسي به صندوق عقب از داخل اتاق

o  صندلي هاي برقي جلو

 

 

عملكردي

برخورداري از سامانه الكترونيكي مالتي پلكس

قابليت تجهيز به سامانه ناوبري ماهواره اي

رينگ اسپورت آلومينيومي

سامانه ضد سرقت (immobilizer)

قابليت تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو

        زيست محيطي

مطابقت با استاندارد آلايندگي يورو4 قابل ارتقا به يورو5

oبامصرفی کم و آلایندگی مجاز

 

 

مقایسه فنی خودروی دنا توربوشارژ با دنا موتور EF7  

 پیشرانه

دنا با موتور EF7TC توربوشارژر 

 دنا با موتور EF7NA

  نوع موتور

4 خطي

4 خطي

  حجم موتور (cc)

1648

1648

  حداکثر توان موتور (hp)

150 اسب بخار در دور 5500 (گاز / بنزين)

105 اسب بخار در دور 6000 (گاز)

  حداكثر گشتاور (Nm)

215 نيوتن متر در دور 2200 تا 4800 (گاز / بنزين)

155 نيوتن متر در دور 4500 (بنزين)- 136 نيوتن متر در دور 4500 (گاز)

  تعداد سوپاپ

16

16

  نوع سوخت

بنزين بدون سرب

بنزين بدون سرب

  سيستم انژكتوري

تزريق الكترونيكي چندنقطه اي

تزريق الكترونيكي چندنقطه اي

  استاندارد حد آلايندگي

استاندارد يورو 4

استاندارد يورو 4

  سيستم انتقال قدرت

پنج دنده دستي

پنج دنده دستي

  ترمز ضدقفل

دو مداره قطري، ضدقفل (ABS)

دو مداره قطري، ضدقفل (ABS) با توزيع الكترونيكي نيرو

  ترمز جلو

ديسكي تهويه شونده

ديسكي تهويه شونده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دیدن تصاویردنا ادامه مطلب را بزنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, توسط SADRA |